Hvordan kan barnehagelæreren stimulere og fremme
skapende virksomhet i barnehagen?
I rammeplanen står det at jeg som barnehagelærer må gi
barna muligheten til å oppleve kunst og at barna selv skal få lov til å
uttrykke seg estetisk.
En impuls kan være et eller flere barn som har lyst
til å male. Da kan jeg som barnehagelærer legge til rette for dette med å lage
et prosjekt over en kort eller lang periode.
Maling kan være et prosjekt som avdelingen eller hele
barnehagen jobber med. Da vil barna bli introdusert for ulik maling,
forskjellige materialer de kan male på og ulike måter de påfører malingen. De
kan bruke hendene, en pensel, pinne, blader, steiner osv. Male aktiviteten
trenger ikke å være rundt bordet på avdelingen, det kan være et stort ark på
gulvet der barna kan male og ark som er hengt opp på veggen ute eller inne. Det
er bare å bruke fantasien. Barna kan selv være med på å finne ulike ting å male
med og på. Da kommer også barnas medvirkning inn, og aktiviteten blir ikke kun
styrt og bestemt av de voksne. Da får barna være med på å bestemme sin hverdag
og komme med ideer og innspill.
Male prosjektet kan til slutt bli en kunstutstilling
der foreldre og andre i familien kan komme å se på kunsten.
Gleden og interessen for å skape noe henger sammen med
interesse og impuls til å uttrykke seg. Måten barna skaper ting på er et
resultat av deres innsats i møtet med tradisjoner, former, materialer og
teknikk som kulturen har presentert for dem. (K. Bakke, C. Jenssen, A.B.Sæbø.)
En annen måte å bruke malingen på er å ta den med seg
ut på tur i skogen og male på små og store steiner, pinner og andre ting som er
i naturen. Etter en stund kan vi gå tilbake å se hvordan det er ut. Er malingen
borte av regnet, har den falmet i sola eller er den like fin som da vi laget
kunsten i skogen. Det går også an å lage malingen ute i skogen av ulike
materialer vi finner. Det kan være bær, sand, jord, leire, blomster og blader
som barna knuser med en stein eller pinne og blander inn vann. De kan bruke pinner,
steiner, hendene osv til å male med.
Vi kan her invitere de andre barna i barnehagen,
foreldre og familie på kunstutstilling i skogen. Enten det er på dagtid eller
kveldstid med lys som lyser opp kunsten og skaper en stemning.
I
boka materialenes verden står det at en impuls kan oppstå på ulike måter og
arte seg forskjellig fra individ til individ. For å få en impuls, som er
drivkraften for å starte en skapende prosess, må barnet oppleve noe.
Opplevelsen må berøre barnet på en sansemessig måte som gjør at den skiller seg
fra andre opplevelser. Slike opplevelser kan være iscenesatte situasjoner, som for
eksempel en konsert eller et museumsbesøk, men de kan også oppstå helt
spontant, som for eksempel i oppdagelsen av et materiale. (Waterhouse, A.L.)
Litteraturliste:
Waterhouse, A.L. (2014. 2 opplag) I materialenes
verden. Perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet.
Bergen: Fagbokforlaget
Bakke, K., Jenssen, C., Sæbø, B.A. (2013. 3.opplag).
Kunst, kultur og kreativitet – Kunstfaglig arbeid i barnehagen. Bergen:
Fagbokforlaget
Hei,
SvarSlettDet er fint at du har mange ideer om hvordan du kan anvende maleaktivitet i barnehagen og hva barna kan gjøre. Det du skriver er praksisnært og du bruker solide kilder.
Det er bra når du skriver om du kan vinkle innholdet i teksten mer i hvorfor retning, som f. eks hvorfor det er viktig med maleaktiviteter. Da vil du nok ganske snart komme inn på estetikk, stimulering av fantasi og utvikling av kreativitet. Barns uttrykksmåter. Du er inne på noe når du nevner impuls, og her kan du trekke inn Malcolm Ross sine tanker.
Tips til lesestoff: Kunst og kulturformidling blir også viktig i denne sammenheng. Se på denne- du kan laste den direkte ned fra nettet.
http://www.boernekultur.dk/fileadmin/user_upload/billeder_og_pdf/Publikationer/slip_fortaellingen_loes_final.pdf
God skriv og lykke til videre med tekstene!