Vi hadde en lærerik forelesning om
leire der vi fikk prøve ut to typer leire. Det var tarakotta leire og blåleire.
Vi laget et fantasidyr av tarakotta leiren og av blåleiren laget vi
mange ulike avtrykk med ting vi hadde med oss. Vi
hentet hver vår leireklump som vi begynte å forme under bordet, vi skulle ikke
se hvordan leireklumpen utviklet seg. Etter en liten stund byttet vi leireklump med sidemannen, dette gjorde vi 5
ganger før vi fikk se resultatet av fantasidyret vårt.
Blåleire
Tarakotta leire
Det ble mange fantasidyr i ulike
varianter. Dette var en kjekk oppgave der vi fikk bruke vår taktile sans.
Dette er en oppgave som alle i
barnehagen kan være med på. Enten de er 1 år eller 6 år.
Når vi bruker leire som materiale
får barna utforske og utfolde seg kreativt.
De får føle, lukte og se hvordan
leiren forandrer seg etter hvert som vi jobber med den.
Her er noen av fantasidyrene.
Blåleire
Først knadde vi leirklumpen godt
sammen og fikk ut luftbobler. Når leiren skal brennes er det veldig viktig at
det ikke er noen luftbobler i det man lager for da kan den sprekke. Luftboblene
utvider seg i varmen.
Når leiren var ferdig knadd kjevlet jeg den flat og begynte å lage ulike mønster i leira
Når leiren var ferdig knadd kjevlet jeg den flat og begynte å lage ulike mønster i leira
Jeg hadde med meg ulike ting som
jeg hadde funnet i barnehagen som jeg ville lage avtrykk i leiren med.
Her er noen av avtrykkene jeg laget.
Gnitting
Her er en teknikk som kalles for gnitting. Man kan bruke f. eks. en
spiseskje i metall. Da stryker man over leira og det blir en glatt og blank
overflate og det ser ut som at leira er lakket.
- Plastelina, playdoh og annen modellmasse brukes ofte i barnehagen. Men leire brukes ikke like ofte, hvorfor det? Jeg tror at mange synes at leiren er mer sølete og krever mer fra de voksne enn når barna bruker plastelina og annen modellmasse til å forme med. Men barna får jo ikke med seg det de lager hjem når di bruker disse andre modellmassene. Det barna har laget rases når leken er over enten barna vil det eller ikke. Hadde de brukt leire kunne de noen ganger valgt å brenne leira slik at barna kunne få med seg sitt kunstverk hjem.
- Leire er et naturmateriale som dannes gjennom tusener av år når stein og fjell brytes ned av regn, vind og kjemiske prosesser. Leire har en lang tradisjon innen håndverk, kunst, arkitektur og som formingsmateriale på skolen og i barnehager (Waterhouse, A. L., 2013)
- Vi kan brenne leiren i spesiallagde ovner eller i et bål som vi lager til ute.
- Hva er kreativitet? Begrepet kreativitet kommer av det latinske ordet «creare» som betyr «å bringe til verden», det vil da si at vi skaper noe som ikke var der før f.eks: en skulptur som vi lager i leire eller et dikt vi har skrevet (Haabesland, A. Å., & Vavik, R. E., 2000).
- Hvem er det som er kreative da? Noen mennesker sier at de ikke er kreative og ikke klarer å gjøre ting, jeg mener at vi alle er kreative på hver vår måte. Noen har mer interesse av å jobbe med ting som er kreative, mens andre liker det mindre. Enkelte personer vet det kanskje ikke selv ennå at de er kreative. De synes andre er bedre enn dem selv så de trykker sin egen kreativitet ned og da mister de kanskje litt troen på seg selv og sin kreative side.
- Vi får gjennom hudens berøring ulike impulser fra ulike overflater, materialer og objekter rundt oss. Vi sanser, orienterer oss, oppfatter og opplever gjennom huden vår. Vi møter ulike materialer som er harde, myke, glatte, ru, kald eller varm og våt eller tørr. Hvis vi skal forstå små barn som sansende vesener som er kroppslig tilstede over alt de er, og som gjennom kroppslige handlinger og kroppsspråket opplever og erfarer verden må vi som barnehagelærere betrakte fenomenet tekstur i hele sitt komplekse mangfold. (Waterhouse, A. L., 2013)
- Joseph Joubert sa «at den som har fantasi men ingen kunnskap, har vinger, men ingen føtter». Jeg liker godt dette uttrykket, det beskriver for meg at man må ha fantasi, men man kommer ikke så langt uten kunnskapen til å bruke den fantasien vi har. (Haabesland, A. Å., & Vavik, R. E., 2000).
Litteraturliste:
- Waterhouse, A. L.(2013) I materialenes verden. Perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet. Bergen: Fagbokforlaget.
- Haabesland, A. Å., & Vavik, R. E.(2000). Kunst og håndverk – hva og hvorfor. Bergen. Fagbokforlaget.
Hei Anne,
SvarSlettDu har gode forklarende bilder med en informativ tekst. God bruke av referanser fra pensum. Lykke til videre med dine tekster!